Serwisowanie i naprawy

Jak serwisować handbike’a, aby wydłużyć jego żywotność minimalizując koszty?

Najważniejsze są hamulce. Musimy zawsze mieć pewność, że nie zawiodą w sytuacji, gdy będą naprawdę potrzebne. Trzeba zadbać o prawidłową regulację,dobry stan klocków hamulcowych, linek i pancerzy.

Napęd. Posłuży nam naprawdę długo, jeśli zadbamy o odpowiednią konserwację. Samo smarowanie łańcucha potrafi zwiększyć jego trwałość kilkakrotnie w porównaniu z łańcuchem niesmarowanym. Dobrze jest używać specjalnego bezbarwnego smaru nie zbierającego brudu, ponieważ standardowy smar będzie brudził ubranie handbikera. Stan łańcucha trzeba kontrolować. Łańcuch powinien być sprawdzony w serwisie rowerorym, aby określić, czy nadszedł czas na jego wymianę. Nie można dopuszczać do sytuacji, gdy jeździmy używając zużytego (czyli „rozciągniętego”) łańcucha. Nadmiernie zużyty łańcuch błyskawicznie zdewastuje nam zębatki w kasecie i w suporcie. Koszt wymiany wszystkich zużytych elementów napędu KILKAKROTNIE przekroczy koszt łańcucha.

*****

Dobrze wyregulowane i właściwie używane przerzutki zapewnią komfort zmiany biegów przez wiele sezonów. Podstawowa zasada to zmiana biegów TYLKO  wtedy, gdy kręcimy korbami. Próba zmiany biegów na postoju lub bez kręcenia korbami stwarza ryzyko (lub wręcz gwarantuje) uszkodzenia napędu, a w najlepszym wypadku rozregulowanie układu. Ta zasada nie dotyczy przerzutek wewnętrznych (planetarnych), których ogromną zaletą jest to, że biegi zmieniać można zawsze i wszędzie, w ruchu i na postoju. Jeśli ktoś ma wątpliwości, jakiego typu przerzutki są zamontowane w jego rowerze, wystarczy, że sprawdzi, ile zębatek ma na kole napędowym. Jeśli jedną - to rower wyposażony jest w tolerancyjną planetarną przerzutkę.

Oświetlenie. Pamiętajmy o tym, że musimy być widoczni na drodze. Po zmroku tylko działające lampki sprawią, że będziemy widoczni dla innych ludzi. Baterie nie są wieczne – trzeba je wymieniać, gdy tracą moc.

*****

Koła. Pamiętajmy o ciśnieniu w dętkach. Tylko odpowiednie ciśnienie zapewni nam małe opory toczenia i odporność kół na uszkodzenia.  Jeśli jeździmy po szosie, lepsze będą opony z gładkim bieżnikiem - jeśli w terenie, to zadbajmy o opony o większej przyczepności (dotyczy to przede wszystkim koła napędowego).  Na wyprawy rowerowe (nawet jednodniowe) zawsze zabierajmy ze sobą zapasową dętkę, łatki, łyżki do opon i pompkę. Trzeba dbać o właściwy naciąg szprych w kołach. Nie musimy być specjalistami w tej dziedzinie, wystarczy, że zwrócimy się do serwisu rowerowego. Dobrze wycentrowane koła mają odpowiednią sztywność i wytrzymałość niezbędną do bezpiecznej jazdy. Zapewnią nam także skuteczne hamowanie, co jest bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa!

*****

Czym smarować?

Najlepiej udać się do dobrego sklepu i kupić specjalny preparat, a nawet dwa – na różne warunki pogodowe. W Polsce można bez większego problemu dostać bardzo dobre smary specjalistyczne. Mała buteleczka kosztuje wprawdzie ok. 20 złotych, ale jest bardzo wygodne w użyciu, doskonale działa i wystarczy na długi czas. Dobry smar pozwoli utrzymać łańcuch i nasze nogawki w należytej czystości, jednak należy go używać bardzo często, najlepiej po każdej jeździe.