Bezpieczeństwo

Bezpieczniej na handbike’u

Przepisy ruchu drogowego dotyczą wszystkich użytkowników dróg - także rowerzyści (w tym handbikerzy) powinni je znać i umiejętnie stosować, dla bezpieczeństwa własnego i innych. Ostatnia zmiana przepisów dotycząca rowerzystów została wprowadzona 1 kwietnia 2011 roku. Niżej znajdują się niektóre z istotniejszych zapisów. Została zmieniona m.in. definicja tego, co potocznie nazywamy rowerem. Poza wprowadzeniem ograniczeń prędkości, które mogą osiągać rowery o napędzie elektrycznym, pojawiły się ograniczenia dotyczące ich szerokości (niektóre rowery poziome, handbike, a także rowery wyposażone w szerokie przyczepy).

 *****

Definicja roweru w ustawie (Art. 2/47)

Rower — pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

Zmiany przepisów dotyczą także jazdy parami. Jest ona możliwa pod warunkiem nie doprowadzania do sytuacji utrudniającej lub niebezpiecznej dla innych użytkowników ruchu drogowego.

Rowerzyści mają pierwszeństwo na skrzyżowaniach - przed pojazdami zmieniającymi kierunek jazdy. Zmiany dotyczą także sposobu poruszania się rowerem na skrzyżowaniach i rondach, pozwalając na jazdę środkiem pasa ruchu (nie jak kiedyś jego prawą stroną), co zmniejsza ryzyko wymuszania pierwszeństwa i “spychania” rowerzysty przez samochody omijające go. Także zjeżdżając z drogi rowerowej na przejazd lub pas ruchu dla rowerów nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa przejazdu – gdyż rowerzysta jest już w ruchu ulicznym. Jazda ścieżką rowerową jest obowiązkowa, ale tylko wówczas, gdy jest ona wytyczona dla danego kierunku ruchu rowerowego. Rowerzysta może poruszać się po chodniku w określonych przypadkach:

  • podczas jazdy z dzieckiem do lat 10,
  • gdy warunki atmosferyczne są niesprzyjające i przez to jazda drogą może być niebezpieczna,
  • gdy szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50km/h.


Rower musi być wyposażony w:

  • co najmniej jedno światło przednie, które może być barwy białej lub żółtej selektywnej, a co najważniejsze może być to światło migające,
  • tylne światło odblaskowe oraz co najmniej jedno światło pozycyjne o barwie czerwonej,
  • w przypadku kiedy tułów kierującego rowerem jest zasłonięty lub też uniemożliwia sygnalizowanie skrętu, rower musi być wyposażony w kierunkowskazy,
  • co najmniej jeden sprawny hamulec,
  • dzwonek lub też inny sygnalizator o nieprzeraźliwym dźwięku.

Dodatkowo, dla bezpieczeństwa, można wyposażyć rower w odblaskowe paski montowane na oponach, przyczepie rowerowej a także na kołach.

Za wykroczenia w ruchu drogowym, rowerzysta nie dostanie punktów karnych, ale może otrzymać mandat.

*****

Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Handbike’i można uznać za rowery poziome, a dzięki temu mało wywrotne i dużo bezpieczniejsze niż standardowe rowery dwukołowe - jeśli rowerzysta z nich spadnie - jednak słabiej widoczne na drodze. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, handbiker powinien mieć z tyłu zamontowaną specjalną chorągiewkę, najlepiej w jaskrawych, odblaskowych kolorach.

Nogi powinny być spięte specjalnymi pasami, a jeśli istnieje taka potrzeba, należy także takim pasem mocować tułów. Jak w przypadku jazdy każdym rowerem, użycie kasku może nam uratować życie, podobnie jak dodatkowe oświetlenie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, można także skorzystać z ochraniaczy na łokcie - szczególnie w przypadku wyjątkowo niskiej pozycji rowerzysty i jego agresywnej (szybkiej, dynamicznej) jazdy.

Handbike turystyczny/rekreacyjny jest przeznaczony do jazdy po różnorodnym terenie, ale mimo mniejszej wywrotności, jaką zapewniają trzy koła, nadal jest możliwy do przewrócenia - trzeba mieć to zawsze na uwadze i w warunkach kontrolowanych (najlepiej z asystą osoby sprawnej ruchowo) sprawdzić swoje możliwości na tym konkretnym rowerze. Należy przetestować, jak bardzo można przechylić swój pojazd, mając na uwadze, że najechanie jednym tylnym kołem na zbyt wysoką przeszkodę, może się zakończyć wywrotką. Ze względu na możliwość zaistnienia takich sytuacji oraz innych (jak np. awaria sprzętu - choćby “złapanie” przysłowiowej gumy) rowerzysta z niepełnosprawnością powinien mieć przy sobie naładowany telefon komórkowy, aby w razie problemów wezwać pomoc. A najlepiej, dla własnego bezpieczeństwa i dla przyjemności, wybrać się na wycieczkę rowerową z kimś z rodziny lub przyjaciół. Dotyczy to w szczególności początkujących handbiker’ów.

 *****